مشتری باید مشخص کند چه چیزی میخواهد در سایتش داشته باشد
مشتری باید به سایر سایتهای تهیهشده توسط طراح نگاهی بیندازد و با دارندگان آنها صحبت کند و از نحوه کارکردهایش سئوال کند
طراح تا از جدی بودن مشتری اطمینان حاصل نکرده نباید وقت زیادی را برای او صرف کند اگر طراح از جدی بودن مشتری مطمئن نباشد باید برای وقتی که صرف میکند پول بگیرد
مطمئن شوید فردی که با او صحبت میکنید از اختیارات لازم برای عقد قرارداد برخوردار است
طراح تا زمانی که قرارداد امضا نکرده نباید شروع به طراحی صفحه وب کند
باید در طرح پیشنهادی (Proposal) ارسالی به مشتری بنویسید که محتویات آن دارای کپیرایت است
اگر مشتری از Proposal کپی تهیه کند کپی رایت آن نقض میشود
اگر مشتری با استفاده از Proposal شما توسط طراح دیگری سایتی طراحی کند کپیرایت نقض نمیشود
شما میتوانید با مشتری قراردادی را امضا کنید که مطابق آن او حق نداشتهباشد محتویات Proposal را افشا کند یا آن را مورد استفاده قرار دهد.
برخی از طراحان دارای فرم Proposal استانداردی هستند که در همه موارد از آن استفاده میکنند
در Proposalها و قراردادها باید دقیقا مشخص باشد که طراح چه چیزی را برای مشتری خلق خواهدکرد
هزینههای اخذ مجوز محتوی سایت را در نظر داشته باشید
مسئولیت اخذ مجوز محتوی سایت را در نظر داشته باشید که بر عهده طراح باید باشد یا مشتری
شرایط عمومی قراردادها را در قرارداد طراحی وبسایت در نظر داشته باشید
قرارداد باید حاوی نکات فنی و ویژگیهای طراحی باشد. ویژگیهای طراحی تعهدات طراح را مشخص میکند
تعیین پروسه طراحی از سوءتفاهم در مسئولیتهای طراح و مشتری جلوگیری میکند
مسئولیت و پرداخت هزینه بهرهبرداری از نرمافزار وبنویسی به عهده چه کسی است
اگر نرمافزار متعلق به شخص ثالث در عملکرد سایت موثر باشد مثل نرمافزارهای معاملات الکترونیکی مسئولیت و مسئول پرداخت هزینه آن باید مشخص شود
طراح باید مشخص کند که آیا از شکل و قالب و محتوی سایتی که برای مشتری تهیه کرده بعدا میتواند استفاده کند یا خیر.برای استفاده بعدی از محتویات یا محتوای متعلق به دیگری باید مجددا مجوز بگیرید
به مدت زمان مجوز استفاده از محتوی متعلق به شخص ثالث توجه کنید
اگر مشتری از طراح بخواهد که از محتوای گواه مثل یک عکس معروف استفاده کند و مسئولیت تهیه مجوز محتوی بر عهده طراح باشد او باید قیمت طراحی وبسایت را بالا ببرد
طراحان باید مواظب باشند که متعهد کسب مجوز محتوایی که به هیچ عنوان امکانپذیر نیست نشوند
چه کسی مالک کپیرایت سایت است
مشتری با پرداخت پول طراحی مالک کپیرایت سایت نیست(شامل مالکیت کپیرایت تصاویر،ظاهر وقالب سایت که مراجعین می بینند و نرم افزار)
یکی از راهها این است که مشتری کل پروژه را بخرد و طراح تنها مالک بخشهایی از آن باشد.فهرست اقلامی که مالکیت آن متعلق به طراح است باید دقیقا مشخص گردد.
مشتری باید سعی کند تمام اقلام ایجاد شده توسط طراح را به خود اختصاص دهد در این صورت او حق اصلاح یا استفاده از آنها را پروژههای بعدی و به طرق مختلف خواهد داشت و کلیه حقوق مالکیتمعنوی متعلق به او خواهد بود
طراح ممکن است نخواهد مالکیت کل پروژه را به مشتری بدهد در این صورت باید مشتری اطمینان حاصل نماید که مطابق قرارداد او میتواند از کلیه اقلام استفاده کند و یا آنها را تغییر دهد به هر طریق و تحت هر شرایطی و در صورت لزوم در هر زمان حتی اگر آنها متعلق به طراح باشد.
واگذاری حق کپیرایت محتوی متعلق به ثالث توسط طراح به مشتری امکانپذیر نیست چون او مالک نیست.
اگر طراح برای رفع نیازهای خاص مشتری موضوعی را بهوجود آورده باشد مشتری صاحب کپیرایت است بهویژه اگر او مبلغ زیادی را برای این کار پرداخت کردهباشد طراح میتواند از مشتری برای گرفتن یک کپی بهمنظور نشاندادن کارش به سایر مشتریان اجازه بگیرد
ضمانت اجرای طراح این است که وب سایت از کیفیتی بالایی برخوردار بوده و عاری از نقص،مهارت در ایجاد همه بخشهای آن،سازگار با توضیحات کارکردی مطابق با خصوصیات و ویژگیهای پیشبینی شده باشد.وبسایت با استفاده از همه وببرازرها قابل مشاهده باشد و در مدت زمان توافقشده هیچ خطائی در آن دیده نشود
اگر طراح سایت در بهرهگیری از اقلامی در سایت حقوق مالکیت معنوی دیگران را نادیده گرفته باشد یا از محتوی یا نرمافزار متعلق به دیگری بدون اجازه وی در طراحی سایت استفاده نموده باشد مشتری حتی اگر بهطور غیر عمد از آن اقلام در سایت استفاده کند مرتکب نقض کپیرایت شدهاست و همچنین برعکس
تاریخ تحویل نسخههای بتا و نسخه نهایی باید مشخص شود
تاریخ و نحوه پرداخت پول باید مشخص شود و همچنین میتوان برای تحویل نسخه آلفا تاریخ تعیین کرد
زمان شروع و خاتمه پروژه باید در قرارداد مشخص شود
تاخیر در تحویل یا پرداخت موجب حق فسخ یا مطالبه خسارت است
وضعیت مالی در صورت فسخ قرارداد
آزمایش و قبول
تعداد روزها یا مهلت برای آزمون وبسایت واعلام قبولی و تایید کار طراح مشخص شود
اگر مشتری در مهلت تعیین شده عدم پذیرش را اعلام نکرد به منزله پذیرش است
اصلاح وبسایت با نظر مشتری
مدت زمان گارانتی
طراح میتواند در قرارداد خدمات نگهداری را نیز بگنجاند (بعد از پایان مهلت گارانتی)
هیچکس این چیزارو تو ایران جدی نمیگیره یا بهتر بگم اصلا هیچکس اهمیت نمیده در واقع طراح دنبال اینه که وب رو زودتر ببنده و پولشو بگیره مشتری هم میگه یه جوری سرو ته قضیه رو هم بیار
لینک از ICIC